Båtassistans
Mycket kan hända med båten i hamn eller på en båttur, plötsligt är oturen eller olyckan framme. Team Marins ledningscentral med sitt rikstäckande nät av resurser och varv står redo att rycka ut för att hjälpa våra anslutna försäkringsbolags assistansberättigade kunder med allt från motorkonsultation till bogsering eller bärgning.
Team Marin hjälper försäkringsbolagens kunder med båtassistanser i alla olika storlekar. Oavsett om man som försäkringstagare behöver båtassistans vid en grundstötning eller ett motorhaveri ger Team Marin snabb, trygg och pålitlig hjälp.
I många ärenden där motor eller teknik ombord krånglar kan Team Marins skickliga resurser avhjälpa problemen via motorkonsultation som sker över telefon eller videosamtal. Båtägaren blir guidad genom en felsökning där del för del utesluts och källan till motorproblemet kan fastställas. Om möjligt kan problemet därefter lösas och båtägaren fortsätta sin färd eller i annat fall få bogsering till lämplig destination. Har en tamp trasslat in sig i propellern eller har ankaret tappas över bord, ställer Team Marins dykresurser upp och löser problemet. Båtassistans gäller alltid självriskfritt in till närmast säkra hamn.
Så här fungerar båtassistans
1.
Försäkringstagaren ringer sitt försäkringsbolags journummer
Försäkringsbolagen som Team Marin samarbetar med har fått ett eget telefonnummer, ett journummer, som kopplas direkt till Team Marins ledningscentral där Team Marins operatörer arbetar dygnet runt, året om. Team Marins operatörer tar hand om alla samtal från försäkringsbolagens kunder, som rör båtassistans, båtskador och skadeservice.
Team Marins operatör startar ärendet
Operatören tar in detaljerad information om ärendet och var båtägaren befinner sig.
Operatören söker efter närliggande resurs som kan utföra uppdraget.
2.
Team Marins resurs rycker ut
Team Marins operatör och resurs går igenom uppdraget. Därefter rycker resursen ut och löser ärendet. Under hela ärendet sker kontinuerliga avstämningar mellan Team Marins operatör, resurs och försäkringstagare.
3.
Värdesäkring och skador
Om båten skadats görs en bedömning och värdesäkring. Ärendet hanteras sedan på bästa lämpliga sätt utifrån skadornas art och yttre omständigheter.
4.
Assistansnummer
Behöver du båtassistans? Kontakta ditt försäkringsbolag för att använda våra tjänster!
Team Marin är försäkringsbolagens förlängda arm för båtägare som behöver båtassistans och hjälp med båtskador. För att få hjälp av oss ringer du det assistansnummer du fått av ditt försäkringsbolag. Om ditt försäkringsbolag har avtal med oss kopplas samtalet direkt till vår ledningscentral där en av våra operatörer tar emot dygnet runt, året runt.
OBS! Om ditt ärende gäller fara för liv måste du alltid ringa 112 och begära Sjö- och flygräddningscentralen.